Originele Doerak 1050 AK

Doerak Wobbe is van het type 1050 AK, gebouwd in 1973 door de Eista werf, als derde uit een serie van 4 schepen. Deze Doerak 1050 AK is vrijwel origineel. Bij presentatie van dit type op de HISWA werd het ontwerp geroemd; de lagere opbouw en de gestrekte zeeg maken dit type Doerak tot de mooiste, zo werd gezegd. Hieronder een foto van toen:

Dit zijn de technische gegevens van Doerak 1050 AK Wobbe:

Lengte over alles: 10,50 m.
Breedte: 3,30 m.
Diepgang: 0,95 m.
Waterverplaatsing: 6500 kg.

Doerak Wobbe heeft een achterhut, een stuurhut met cabriokap en de kajuit met een aparte toiletruimte met wasgelegenheid. De stahoogte in de kajuit is 195 cm, in de stuurhut ruim 200 cm. De kajuit heeft een ruime zit met twee langsbanken rond een deels weg te klappen tafel. Ruimte genoeg voor 6 personen. Voorin de kajuit is een dubbelbed te vinden, van 140 cm breed en 200 cm lang. Op de salonbanken kan ook geslapen worden, 90 cm x 200 cm. De bedden in de achterhut meten 80 cm x 200 cm.

Voortstuwing: Vetus DEUTZ 85 pk met Hurth hydraulische keerkoppeling en watergesmeerde schroefas. Tank voor diesel 160 l. Verbruik 3,5 l/uur. Lewmar elektrische boegschroef.

Log en dieptemeter, fluxgate elektronisch kompas, VHF. Autoradio met bluetooth voor streaming audio. Digitale televisie met free to air kanalen en ingebouwde DVD-speler. Versterkte (12 dBi) WiFi antenne, los, met USB-aansluiting, plug and play.

Hydrofoor voor warm en koud stromend water, boiler. Bij varen op de motor wordt de boiler warm gemaakt, anders alleen bij aangesloten walstroom. Watertank 150 l. Spoelbak kombuis en natte cel lozen overboord. Het elektrisch toilet met versnijpomp loost op de holdingtank. Inhoud 100 l. Geen toiletpapier doorspoelen.

Kombuis met 3-pits gasstel en elektrisch oventje (walstroom), koelkast met vriesvak, Nespresso koffiemachine. Gasfles in gasbun op achterdek. De dieselkachel is gemonteerd in de stuurhut, met uitblaasopeningen in kombuis, natte cel, salon.

Batterij monitor voor bewaken accu’s en productie zonnepaneel. Walstroom voedt tevens acculader. Aan boord is geen omvormer.